Bokrecension: Goda grannar

Hej!
Hur mår ni?
Här är det bra, detta inlägg kommer ut senare än tänkt jag trodde det var 31 dagar i April men tydligen är det bara 30 dagar i April när jag nu kollade kalendern. Detta inlägg skulle ha kommit ut kl 18, Marica om du läser inlägget så ber jag om ursäkt. Det är dags för min och Maricas https://nouw.com/frökenrödlök bokrecension för April och denna månad läste vi ”Goda grannar” av Mattias Edvardsson.

  1. Vart fick du höra talas om boken och har du hört om den innan du läste den? Jag har hört talas om hans böcker, vet att vargnatts_bokhylla har läst denna och fick mig intresserad av att läsa denna bok.
  2. Vad kände du när du läste boken? Varför tror du att du kände så? Ofta fann jag mig tycka att det var lätt att ta sig igenom, lätt och korta kapitel. Kändes dock lite tjatigt mer mot slutet då med allt drama.
  3. Någonting speciellt i boken som fick dig att reagera starkt? Varför just den biten och varför tror du att du reagerade just så? Det är väldigt mycket drama i boken eller mer prat bakom ryggen på grannar. tex: det var han som gjorde det. Och jag är oskyldig typ. Kan dock tänka mig att det är så på riktigt också att om man bor grannar i ett litet samhälle där alla känner alla så blir det mycket prat. Och det var mycket sånt och tillslut blev det lite tjatigt.
  4. Vad minns du speciellt med denna boken? Fabian, av alla karaktärer man fick följa var han den mest intressanta.
  5. Vad var bäst samt sämst med boken? Hmm bäst, var nog att man fick följa fabian och hans tankar en del även om han ibland inte var smart. Sämst: allt tjat om hur grannarna var, rykten som kanske inte var sanna men kan tänka mig att det är så på riktigt med.

6. Om du ska beskriva boken med en mening, vad säger du då? En bok som börjar spännande och bra men blir lite långtråkig och tjatig mot slutet.
7. Kan du känna igen dig i huvudkaraktären? Nej
8. Är det någon karaktär inte gillade till en början men som fick dig att ändra tycke? Varför? Micke trots att han kanske fortfarande ibland var lite av en fegis så växte han i mina ögon. Han vill gärna hjälpa Fabian som har det tufft i skolan och står upp för honom mycket. Om det nu fanns en karaktär jag inte gillade ju mer jag läste så säger jag Bianca. Jösses hennes störde jag mig på mycket ju mer jag läste. Tycker hon överreagerade mycket, nej henne gillar jag inte. Kan säga att författaren gör ett bra jobb på att få karaktärerna verkliga. Bara jag tänker på Bianca så blir jag irriterad😂
9. Kan du rekommendera boken? Varför/varför inte? Ja det kan jag, bara för jag tyckte att den blev sämre mot slutet så kan man ju tycka olika och det är helt okej. Jag är säker på att det finns många som tycker om denna.
10. Vad ger du boken för betyg? 1-10 Hade ni frågat mig igår när jag läste ut den så hade jag nog sagt en 5: men nu när jag fått tänka lite om vad jag tycker så landar vi på en 3 eller 4. Det blir väldigt mycket drama. Alla kastar skit på varandra så ja. Det blev lite mycket av det så en 3 eller4

Bara för att jag säger detta och du funderar på att ge den en chans, gör det för det här är vad JAG tycker och alla tycker vi olika. Så om du vill eller tänkt läsa den, läs boken och bilda dig en egen uppfattning. Detta är vad jag tycker. Finns inget rätt eller fel.
Kram/Amanda